Business Planning cu Dragos Nicolaescu

Ieri a avut loc a doua sesiune din SIA si implicit prima la care eu am luat parte.

Mi s-a parut antrenanta si plina de informatii si lucruri pe care sa le folosesc, in special mi-a placut atitudinea si faptul ca Dragos was walking the talk.

Ne-a spus, dupa ce ne-am prezentat toti, ca a vandut pana acum de 200 000 000 euro, ai citit bine. A vandut de 200 milioane euro pana acum, diverse lucruri si calculatoare 🙂

Ca si mod in care a organizat acest workshop mi-a placut enorm de mult.

Prima parte din acest business planning a fost alcatuita din 2-3 povesti prin care Dragos ne relata cum a reusit sa faca (sau sa organizeze / obtina sa fiu mai exact) lucruri care pareau imposibile. Strict prin vointa si perseverenta.

Initial nu am putut sa-mi dau seama de ce ne povesteste cum a organizat el un campionat international de Go in Craiova in anul 1987 (daca tin bine minte), reusind sa aduca in tara un chinez si un japonez in perioada comunismului. El fiind inca elev!

Si apoi am facut si mai putin legatura intre povestea cu go-ul si cum a obtinut el de la Petre Roman 2 blocuri pentru a le folosi pe post de camine studentesti pentru cei de la Chimie. Blocuri ce sunt folosite si astazi drept camine pentru studentii de la Chimie.

Apoi am trecut la ce inseamna un model de Start Up 2.0 dupa spusele si cercetarea lui Steve Blank.

Si m-a lovit, ne-a povestit acele 2 intamplari si experiente tocmai pentru a nu avea nici cea mai mica sansa mai apoi sa spunem ca e greu, ca nu se poate.

Ori de cate ori era nevoie se intorcea la acele 2 povesti (la care a mai adaugat cateva) pentru a spulbera eventualele obiectii de genul: Nu am resurse; Nu stiu; Nu pot etc..

Tot ce ne-a povestit arata cum ce a facut el in aceasta viata a dus la ce inseamna pentru el un antreprenor – un antreprenor inseamna un om care-si traieste viata asa cum vrea, un om care-si traieste viata asa cum ii place.

Si prin exemplele date ne-a explicat si ilustrat cum ca daca vrei sa faci ceva cu adevarat vei schimba permanent calea de a obtine (sau face) lucrul respectiv pana vei reusi

Si pentru a invata modelul de startup 2.0 am trecut initial prin ce inseamna modelul de startup 1.0, model pe care daca-l urmezi ai 95% sanse sa dai faliment in primii 2 ani.

E modelul pe care-l auzi la toti prietenii si la care sunt sigur ca si tu te-ai gandit macar o data:

Ai o idee, in care investesti bani, timp, cunostinte ca mai apoi sa scoti un produs sau un serviciu si abia apoi sa incepi sa-l vinzi.

Acesta nu functioneaza in principal pentru ca nu ai validat ideea respectiva cu ajutorul clientilor, practic tu investesti in ceva in ce nu stii sigur daca va merge sau nu, pentru ca doar piata (adica oamenii care vor cumpara) iti vor putea arata daca ideea respectiva e valabila cumparandu-ti produsul.

Modelul de startup 2.0 este bazat pe TALC si inseamna in principal pe un model prin care clientii iti construiesc afacerea.

Mi-a placut foarte mult ideea si cum suna acest lucru asa ca o sa-l repet: CLIENTII ITI CONSTRUIESC AFACEREA.

TALC este un joc de abrevieri pe care Dragos observ ca-l practica des (joc de mie-mi place mult) si inseamna: Thing Act Learn Change.

Pentru a avea mai multe sanse de reusita atunci cand pornesti o afacere in loc sa pleci de la idee si sa vinzi ultima oara clientilor, Dragos (si implicit Steve Blank) ne-a explicat cum si de ce e mult mai bine sa te duci initial si sa validezi ideea.

Vrei sa lansezi un program de traininguri?

In cazul meu ar trebui (si o sa ma duc) sa vorbesc direct cu clientii vizati, fara chestionare. Sa-i opresc pe strada sau in facultate ori scoala si sa ii intreb ce vor, daca ar plati pentru asa ceva, sa le zic ca au o reducere substantiala DACA PLATESC ACUM, sa vad ce se intampla.

In acest mod clientii iti construiesc afacerea.

Practic lansarea 2.0 e o un proces ce se tot repeta, pana la a lansa cu adevarat programul de training e un du-te vino constant intre Validarea, slefuirea, modelarea Ideii respective si contactul cu clientii ce in exemplul acesta ar putea fi o serie de editii pilot prin care sa imbunatatesti trainingul respectiv.

Un training recent la care am participat ce avea ca scop validarea si modelarea ideii a fost workshop-ul de antrenare a atentiei prin iluzionism. Pentru care am platit o taxa modica iar Augustin a putut primi feedback pe care sunt sigur ca l-a implementat in varianta actuala a workshopului. Imbunatatind-ul dupa fiecare editie.

Practic tot ceea ce ne imaginam noi, tot ceea ce avem in cap sunt doar niste ipoteze netestate, in cazul unui startup 2.0 ar trebui sa mergem si sa aflam realitatea, aceasta o aflam de la clienti.

Trecem peste toate fricile si limitarile noastre si mergem direct la clienti, ii intrebam direct si purtam o discutie cu ei despre ce vor, cat ar plati, ce i-ar satisface.

Fara chestionare, fara sondaje. Contact direct cu oamenii respectivi care vor sa fie ascultati si care, daca faci ceea ce trebuie si oferi valoare, iti vor construi afacerea.

Pe scurt modelul despre care am vorbit in acest business planning, pentru mine, e ceva de genul:

Cum poti crea valoare, pentru cine, vorbeste cu oamenii respectivi si apuca-te de vandut aceasta valoare.

De citit pe viitor:

Everything you know about startups is wrong

Un instrument sa-ti planifici startup-ul

Ne vedem joi la urmatorul workshop din cardul SIA!

 

Trackbacks

  1. […] Sincer nu prea ma intereseaza cine e si ce face, insa ce a zis m-a lovit mai tare decat tot ce am citit astazi (undeva la peste 15 articole si 20-30 pagini din Antreprenoriat de Marius Ghenea). Mi-a lasat o urma mai adanca decat workshop-ul lui Dragos de ieri […]

Speak Your Mind

*